lama dah aku tak berkecimpung dalam dunia memancing..masa raya cina hari tu aku decide nak pergi jgk..sebab dah lama tinggalkan....so mcm biasa b4 aku pergi aku stand by alat2 yang diperlukan untuk memancing..aku tanya kawan2 dalam group wasap mana port mancing best..pada mulanya ingat nak g sea lion..tapi budget tak cukup g sana.maklumlah sana mahal sikit.
so member aku bg suggestion untuk ke kolam rm3 jugra banting ni.aku pun pergi kesana..tak susah nak g sana, cuma cari dalam waze jalan air tawar,banting..jumpa lah ntt kolam tu..kalau tak jumpa jgk smpi ctu ntt tanya orang dekat ctu,confirm diaorang tahu kalau sebut kolam mancing rm3.
aku dari gombak masuk jalan highway kesas smpi jumpa simpang banting br aku pakai waze nak th location tmpt mancing tu..sampai je sana aku dah tergamam ada brader tu dah buat naik kerapu.ada lah dekat 3 kilo kot..aku apa lagi tak sabar lah nak campak batang pancing aku.bayar rm3 untuk satu joran n mula lah aksi aku melawan ikan..
aku pilih kolam siakap sebab tgk orang ramai dekat ctu..aku pun setup batang pancing aku n lempar dalam kolam..tgu punya tgu dah dekat 1/2 jam aku xdpt apa2..aku mula memerhati umpan apa yang diaorang pakai n teknik apa...sana banyak yang casting n dasar pun ada..aku pakai udang idup,ada yg bawak ikan sardin ikan kembung...belum sempat aku ronda jauh batang pancing aku kena dengan sang siakap...
alhamdulilah pukul 4 petang kami mancing smpi kul 7 aku berjaya dapat 4 ekor...so total kami bawak balik dalam 8 ekor..kalau tak banyak lagi tapi sebab ada mslh sikit dengan machine dan alat2 kami pun berhenti..
so ada masa aku nak repeat kolam lain pulak...bkn apa nak kesana lagi,sebab murah n nak merasa ikan tarik..
pehhh........alhamdulilah....
Thursday, March 5, 2015
Thursday, February 5, 2015
welcome 2015
uihh lama xmasuk blog ni..buzy btl skang..sedar2 dah 2015..apa2 pun welcome 2015..hope segala kebaikan mengiringi diri ini pada tahun ini.harap sgt lah tahun ni tak kerap masuk wad..xlarat dh macam2 kerenah dan gelagat orang sakit ni..sampai aku sendiri takut nak hadapi dengan penyakit sendiri..
anak2 pun dh semakin mbesar..izzry dah start sekolah.firas dah nak masuk setahun..kejap je rasa..ntt diorang dah besar bawak hal2 masing2..izzry dgn petah bercakap nya sampai aku kdg2 senyum sorang2 tgk gelagat dia..yang firas diam je cuma bila dia sakit dia merengek...
U....??universiti???dah sem4 dah wei..alhamdulilah result semakin bagus sejak2 membesar ni..hahaha,,xlah..ni pun sbb kwn2 n tenaga pengajar,,dulu aku nak score 3 pointer keats jgn haraplah..tapi skang blh lah..dorongan wife ,mak ayh,adk beradik,kwn2 tu maju sikit tu.
so kerja plak..alhamdulilah semakin baik.aku mula paham byk benda sebab dah lama dalam group it ni..nak tukar unit rasa sayang jer.sbb dah rasa serasi dgn keadaan skrang..hope abis bljar blh lah naik exec..hahaha..aku pun nak bantu kluarga gak..dari segi ekonomi dan kebajikan ank2...
penyakit pulak aku xnak pikir sgt..aku harap ada sinar keajaibpan pada aku..insyallah tak ada apa2 aku n mak aku akan lakukan pemindahan buah pingang.harap semua nya ok lah.aku pun xlarat asyik kena cucuk jer..sakit weiii..ni nasib tenaga muda ada lagi..kalo x....adoiii...
aku kalo blh nak tgk ank2 aku membesar dpn mata aku.kalo blh nak tgk jgk diaorg masuk U kerja best2..semua mak ayah nak tgk ank2 dia mcm tu..aku doa kn slalu yg terbaik utk ank2 aku..jgn lah diorg jadi mcm aku..lmbt dah nak kejar semua benda..sbb dulu xnk pikir pjg..dh tua mcm ni baru nak bljar blk...
tahun ni kalo xda apa2 aku nak ajk ank bini aku berjalan jer..aku mmg suka travel..xkesah luar atau dalam negara..janji aku blh travel..cuma larat xlarat je bdn aku ni bwk diri utk travel..harap selepas sembuh aku blh pergi umrah dgn keadaan baik..aku harap ada peluang kedua utk diri aku..
sekian terima kasih..
anak2 pun dh semakin mbesar..izzry dah start sekolah.firas dah nak masuk setahun..kejap je rasa..ntt diorang dah besar bawak hal2 masing2..izzry dgn petah bercakap nya sampai aku kdg2 senyum sorang2 tgk gelagat dia..yang firas diam je cuma bila dia sakit dia merengek...
U....??universiti???dah sem4 dah wei..alhamdulilah result semakin bagus sejak2 membesar ni..hahaha,,xlah..ni pun sbb kwn2 n tenaga pengajar,,dulu aku nak score 3 pointer keats jgn haraplah..tapi skang blh lah..dorongan wife ,mak ayh,adk beradik,kwn2 tu maju sikit tu.
so kerja plak..alhamdulilah semakin baik.aku mula paham byk benda sebab dah lama dalam group it ni..nak tukar unit rasa sayang jer.sbb dah rasa serasi dgn keadaan skrang..hope abis bljar blh lah naik exec..hahaha..aku pun nak bantu kluarga gak..dari segi ekonomi dan kebajikan ank2...
penyakit pulak aku xnak pikir sgt..aku harap ada sinar keajaibpan pada aku..insyallah tak ada apa2 aku n mak aku akan lakukan pemindahan buah pingang.harap semua nya ok lah.aku pun xlarat asyik kena cucuk jer..sakit weiii..ni nasib tenaga muda ada lagi..kalo x....adoiii...
aku kalo blh nak tgk ank2 aku membesar dpn mata aku.kalo blh nak tgk jgk diaorg masuk U kerja best2..semua mak ayah nak tgk ank2 dia mcm tu..aku doa kn slalu yg terbaik utk ank2 aku..jgn lah diorg jadi mcm aku..lmbt dah nak kejar semua benda..sbb dulu xnk pikir pjg..dh tua mcm ni baru nak bljar blk...
tahun ni kalo xda apa2 aku nak ajk ank bini aku berjalan jer..aku mmg suka travel..xkesah luar atau dalam negara..janji aku blh travel..cuma larat xlarat je bdn aku ni bwk diri utk travel..harap selepas sembuh aku blh pergi umrah dgn keadaan baik..aku harap ada peluang kedua utk diri aku..
sekian terima kasih..
izzry dan firas
sebab tu aku nak cpt sembuh kalo blh..sakit weii
rakan sekerja
ketika berkerja di sabah.
(kundasang dairy farm sabah)
bersama bdk2 brickfields ketika bermain futsal..
(perasan tak kumpulan Zero)
saya syg isteri dan ank2 saya...
izz dah mula sekolah..
anak ayah kenalah ceria dan rajin g school
muhammad firas zayyan
teman sekerja dan rakan ofis jgk
working class hero
rakan2 UUM
Sunday, October 5, 2014
raya haji
as salam,
selamat menyambut hari raya aidiladha kepada yang beragama islam.kali ni aku beraya dekat kampung wife di segamat johor..biasa lah beraya dekat sini tak sama dengan tmpt sendiri..yela aku malu nak bercampur dengan orang2 kampung dekat sini.apa pun aku ada pengalaman dekat tempat orang lain..asyik tmpt sndri pun boring gak.kali ni merasa lah dkt kampung orang lain..pas je korban aku pergi ke bandar segamat.niat nak g buat wiring lampu, tapi tutup..lupa raya haji..hahahaha..last2 g kedai basuh keta..asal nak basuh keta n vacuum je.last2 siap wax and polish..boleh tahan lah murah dekat sini..aku pun tak pernah wax and polish kereta sejak 3 kali tukar kereta..ok lah dia buat.basuh+wax+vacuum+cuci engine+stim wap dalam kereta total cost rm100...baru lah rasa happy nak bawak kereta..
selamat menyambut hari raya aidiladha kepada yang beragama islam.kali ni aku beraya dekat kampung wife di segamat johor..biasa lah beraya dekat sini tak sama dengan tmpt sendiri..yela aku malu nak bercampur dengan orang2 kampung dekat sini.apa pun aku ada pengalaman dekat tempat orang lain..asyik tmpt sndri pun boring gak.kali ni merasa lah dkt kampung orang lain..pas je korban aku pergi ke bandar segamat.niat nak g buat wiring lampu, tapi tutup..lupa raya haji..hahahaha..last2 g kedai basuh keta..asal nak basuh keta n vacuum je.last2 siap wax and polish..boleh tahan lah murah dekat sini..aku pun tak pernah wax and polish kereta sejak 3 kali tukar kereta..ok lah dia buat.basuh+wax+vacuum+cuci engine+stim wap dalam kereta total cost rm100...baru lah rasa happy nak bawak kereta..
Friday, September 12, 2014
izz dan firas semakin membesar
as salam,
masa berlalu dengan pantas...anak2 aku pun sekarang dlm proses membesar...hari2 aku teringat dekat diaorg..takut sgt dgn perkara2 yang tak elok terjadi..hope sgt benda tu tak akan terjadi...firas dah nak masuk 6 bulan..izz pulak dah 3thun 5bln...mcm2 kerenah izz skarang dlm tempoh membesar...hobi suka main game..minat pada kereta mainan wlpun aku beli patung ultraman tak dilayan nyer...
firas pulak ada kerenah dia,asyik gigit jari je..yang izz tak habis2 dengan kain putih dia...hmm...kadang2 tgk gelagat diaorg ni buat aku nak menangis sebab Allah swt dah anugerahkan satu hadiah yang paling indah dalam dunia...
aku cuma mintak anak2 aku jadi buat baik dan berjasa pada masyrakat..kalau boleh berjaya..
tapi mcm biasa lah nak besarkan anak ni cabaran dia besar..apa2 pun kita perlu bersabar...
masa berlalu dengan pantas...anak2 aku pun sekarang dlm proses membesar...hari2 aku teringat dekat diaorg..takut sgt dgn perkara2 yang tak elok terjadi..hope sgt benda tu tak akan terjadi...firas dah nak masuk 6 bulan..izz pulak dah 3thun 5bln...mcm2 kerenah izz skarang dlm tempoh membesar...hobi suka main game..minat pada kereta mainan wlpun aku beli patung ultraman tak dilayan nyer...
firas pulak ada kerenah dia,asyik gigit jari je..yang izz tak habis2 dengan kain putih dia...hmm...kadang2 tgk gelagat diaorg ni buat aku nak menangis sebab Allah swt dah anugerahkan satu hadiah yang paling indah dalam dunia...
aku cuma mintak anak2 aku jadi buat baik dan berjasa pada masyrakat..kalau boleh berjaya..
tapi mcm biasa lah nak besarkan anak ni cabaran dia besar..apa2 pun kita perlu bersabar...
firas zayyan ikut jejak abg izz...adoii
dua beradik tgh sibuk main game sampai dah lewat malam baru nak tido.
izz dgn atok..
haha..izz br bgn tido..muka tension kena kejut...ngtuk sebab tido lewat main game
dua beradik tgh main ats kerusi makan..
Wednesday, August 13, 2014
gelagat kami di "U"
kami memang nakal,cuma kami tak jahat dan tak kurang ajar..itulah gelaran lecturer dekat sana..sebab kerenah kami lecturer kami terhibur dengan perangai masing2...alhamdulilah aku dapat kelas yang sama2 untuk tamatkan pengajian bersama.kami buat bersama kami tiru bersama kami lepak bersama kami study bersama kami tak tido bersama kami kongsi masalah bersama...ini lah kami...aku harap aku akan habiskan dan tamatkan pengajian aku dekat UUM ni....
thanks kepada tenaga pengajar yang sanggup membimbing kami dan mengajar kami...
thanks kepada tenaga pengajar yang sanggup membimbing kami dan mengajar kami...
gelagat kami...
serius ketika buat kerja..
kami bersukan bila sampai waktu
kami berselfie
shooting utk assignment BI
selamat hari raya
haha..dah lama raya baru nak update..maklumlah tengah rajin walaupun ada kerja nak disettlekan..raya tahun ni amat bermakna bagi aku sebab aku beraya dengan anak yang kedua yang baru lahir pada bulan 3 tempoh hari...mak ayah aku terpaksa beraya di kl sehingga raya ke 3 sebab adik-adik aku tak dapat cuti raya.
aku macam biasa lah raya segamat dulu..pastu ke pahang diikuti kemaman...tapi aku cuma terkilan sedikit sebab tak dapat jumpa ramai saudara dan kawan2 aku dekat kampung..maybe sebab raya yang ke 3 semua dah balik sebab raya ke 4 ramai dah mula kerja...apa2 pun bersyukur sebab aku masih boleh beraya...
aku macam biasa lah raya segamat dulu..pastu ke pahang diikuti kemaman...tapi aku cuma terkilan sedikit sebab tak dapat jumpa ramai saudara dan kawan2 aku dekat kampung..maybe sebab raya yang ke 3 semua dah balik sebab raya ke 4 ramai dah mula kerja...apa2 pun bersyukur sebab aku masih boleh beraya...
izz dan sepupu nya medina