Tuesday, April 23, 2013

family trip - Ho Chi Minh,Vietnam Day 4

 ok untuk hari yang ke 4 nya,aku paling suka sangat..yela salah 1 mission aku g vietnam ni sbb nk g cuchi tunnel..bkn nk tahu sejarah sgt pun..sbb nya nk menembak..hahaha..jarang sekali kita dapat peluang mc tu la ehh..

ok perjalanan nk ke cuchi tunnel ni lbh kurang 2jam..mcm biasa kami ambik package hotel.sorang 7 dollar us..perkhidmatan bus,tiket,makan dan minum dan tempat melawat lain disediakan disini.

pukul 8.30am kami bergerak dari hotel untuk kesana.dalam perjalanan ke tunnel dorang bwk kami ke tempat terhasilnya kraftangan..


 bus yang disediakan

 ni lah guides kami..dalam nm vietnam aku xth..tapi dia srh org panggil dia "helo"

 dekat sini  yg buat barangan kraftangan rata2 nya cacat anggota..
mungkin kesan dari zaman perang..tapi cacat2 dorang pun dorang boleh kerja per..



 yang ni aku suka..buat pakai kulit telur je..



 kami dekat sini lebih kurang 45 mnt.nak beli bawak balik pun takut sbb mahal..tapi barang dia berkualiti.
so kami pun teruskan perjalanan ke tunnel..amik masa dalam 30 jam lagi..

 yeah dah sampai..

 diberi penerangan macam mn dorang hasilkan tunnel yg sepanjang 400km yg hampir seluruh bandar ho chi minh..

 aku suka bila dapat tgk semua perangkap dan laluan sempit dorang hasilkan ni..
bagi aku ini adalah perang otak kancil dengan sang buaya.
yela mcm mn nak lawan dgn askar us dgn senjata canggih nk lawan senjata cap ayam..
so dorang guna la otak kancil..lawan otak dari lawan kederat...

 sape2 pun blh cuba..



 dekat sini korang blh tgk la byk lubang mcm ni..ni semua laluan dorang masa zaman perang..

 kereta kebal US yang dibom oleh tentera vietnam..dan akhirnya ditinggalkan disitu utk sejarah mereka.

 hah ni la yg aku suka..huahuahua..

mari lah tonton...ada beran?


No comments:

Post a Comment