Monday, November 7, 2016

MotoGP 2016 SIC

29/10/2016 - Qualifying race

bangun pagi terdetik nak ke sepang..sebabnya sejak kawin aku tak jejak langsung ke sepang oleh kerana masa,duit dan kawan-kawan yang dah banyak dah besara dari dunia moto ni.. so aku pun tenung moto aku... apa aku nak buat hari ni... ahh..tayar moto kotor plak..body pun dah banyak habuk..maklumlah jarang bawak....

9.10am - ambil baldi bubuh car shampoo.. tapi blasah jer shampoo keta ni utk moto..and start basuh..mula-mula layan gak buat sorang-sorang basuh moto ni..sambil bergambar ala-ala konon rajin.hahaha...anak sulong aku tetiba kata nak tolong ayah basuh moto..aku pun apa lagi,kata dia bukak baju pakai selipar meh join ayah...jarang yang sulong ni nak amik tahu pasal minat aku..sebab dia dengan dunia jer selalu..aku pun snap lah beberapa gambar yang konon-konon anak aku ni rajin plak.. pastu anak aku yang ke-2 plak kata nak tlg jgk mcm abg dia..sama jgk ayat aku macam abg dia,bukak baju pakai selipar..yang no-2 ni lain sikit perangai dia...dia bab2 barang aku semua dia nak kaji..barang2 moto aku,barang pancing aku..haishh...tak apa maybe minat anak no-2 ni sama macam aku..ahh tak kisah lah..janji mereka ada minat masing2...dlm duk basuh moto aku perati jugak lantai garage aku makin bersih..mana tak nya,bukan moto jer diaorang basuh,dengan lantai2 sekali diaorang basuh..hahaha..patut lah air sabun makin kurang..padahal sebaldi air aku bubuh untuk basuh moto..hahaha...macam2 perangai..


 firas kemain seronok lagi main air..bukan basuh moto sangat..



10.40am- ok dah habis basuh..aku pun terus jemur kan bagi dia kering..anak2 aku pun aku suruh mandi terus..almaklumlah tak mandi pagi sebelum tu...habis je mandi yang no-2 kata dia nak roti..aku pun bagi lah roti..mayb lapar banyak pakai tenaga main air masa basuh moto tu..

11.00am- aku tak ada arah tuju..hati  macam nak ride kemana2..sebab moto dah lama tak bawak..dah basuh plak tu..aku pun dapat idea. TING!!!!!!!TING!!!!!!!...................(wasap je sbnarnya)
aku : Mie....buzy tak??
Namie : tengah basuh moto ri...(aik basuh moto jgk)
aku : jom sepang tengok moto gp..jejalan tengok gadis..(ayat untuk remaja yang tak kawin lagi)
Namie  : ok jom..bagi aku siap jap
aku  : no hal..siap apa yang patut dll.dah siap roger aku..aku g rumah kau..
Namie : orait..

12.00pm-aku dah siap-siap nak ke sepang..tapi hari mendung..hmm..xpa awan yang gelap tu tak mengahalang niat untuk nak ke sepang..

12.30pm- 
Namie ; hery aku dah siap..jom
aku : orait..aku gerak ke rumah ko skang..

1.30- pas zohor gerak kami ke sepang..belum sempat kluar dari kl lagi dah hujan..maka berteduh lah kami depan tabung haji dekat jalan ampang..hahaha....lek lu selfie  #hujan #sejuk #naktilam..
mana ada aku tipu..tengok bukti..siap # dekat IG..hahahaha
@Namie
2.10pm- ok hujan dah tak lebat..sekadar rintik2..ahh jalan jer..bukan nya ada apa2 pun kalau jalan..nanti tak dapat join dengan group2 moto yang lain..redah2 pun lencun jugak baju kasut sluar..haha..ahh lantak lah..kami pun mula terus ke SIC...

3.00pm- sampai lah jugak kami dekat SIC..bukan kami jer yang lencun,banyak lagi group yang sama macam kami..so tak ada lah malu sangat..sampai jer kami kena bayar untuk parking RM20 untuk 3 hari sebenarnya kupon parking tu..takpa bagi aku memang berbaloi pun walaupon mahal..sebab nya moto park betul2 depan pintu masuk utama SIC..xdalah menapak jauh gila macam parking keta..siap moto and visor helmet kami diaorang polish..haha..maklumlah naru lepas hujan..aku and nami mula terpesona dengan ratus/ribu moto yang hadir untuk moto gp kali ni...rupanya motogp2016 menjadi sejarah untuk tiket yang paling laris terjual sehingga sold out...tak macam F1 yang kurang dapat sambutan..sebab tiket and kemudahan lain mahal dan tak semua rakyat msia ni minat dengan f1.(ni pandangan aku aje,jgn marah yer)

sticker parking untuk SIC motogp2016
 kami parking yang paling hujung..haha
amacam group R25 yamaha..
3.15pm- lepas berselfie dekat parking..kami mula kan perjalanan berjalan kaki ke pintu masuk SIC...apa lagi,namie dah mula lah rambang mata tengok gadis2 dekat sana..sama lah dengan aku..hahaha..tapi sebab dah tua,layan kan jela si muda ni buat apa dia nak...
dia mula lah agenda nak berselfie dengan gadis-gadis seksi dekat sana..hahahaha..gelak jap..oklah jom tengok gambar plak...orang kata BIAR GAMBAR BEBICARA plak...




















korang tgk dah tahu..gambar namie banyak dengan gadis..jelus plak aku..aku????dengan laki pun ada..hahaha...pastu gambar main game dekat sanaa..hai lah nasib si tua..

6.00pm- ok dah letih round2 and dah tahu result moto3.moto2,and motogp..decide nak balik nak makan..lapo sangat...maka bergerak lah kami balik dengan hujan jugak masa OTW balik...kemain sejuk lagi kami ride kali ni..makan dekat haikal tomyam area rumah namie macam 3 hari tak makan tu..lapo lepas main hujan..oklah untuk kali ni punya celoteh..apa2 pun thumb up untuk moto gp kali ni..
#kitagengmoto #tiadabeza #semakindidepan
#abggilahashtag

untuk info kalendar motoGP boleh ke pautan ini : 2016
http://www.motogp.com/en/calendar/

Wednesday, October 12, 2016

60's TV

bagun pagi tetiba teringat satu benda yang berharga dan aku akan ingat sampai menjelang tua...
masa aku belajar dekat IKM sebenarnya aku malas nak pergi..mana tak nya,PERLIS....apatu?negeri yang aku tak pernah sampai dan tak pernah aku fikir nak pergi...

aku akur dengan keputusan abah sebab kerana INSTEP ( institut teknologi petronas)...kerana tengah sedap berkerja di coffee bean aku leka tarikh pendaftaran ke instep..last2 kena maki hamun aku dalam kereta dengan ayah aku sebab buat main2 dengan kemasukan tawaran IPT..dari bangi nak ke brickfield tu rasa jauh sgt..mana tak nya,ayah aku dah start menyirap dengan aku dengan perangai sambil lewa dengan tawaran IPT...puas ayah aku call orang2 yang bahagian pendaftaran untuk masukan aku semula ke INSTEP ni..akhirnya dapatlah ke JB untuk interview lagi sekali..tapi malang,..

aku tak berjaya untuk ke instep oleh kerana gagal dalan interview untuk step ke 3...aku dari JB nak ke kl risau jer nak balik KL....last2 akur la jugak..nak jadi kan cerita,lepas seminggu aku dapat tawaran kemasukan ke dalam IKM di Perlis..pada mulanya aku tak nak pergi,tetapi apakan daya,,ceh..haha...oleh kerana takut dengan abah yang asyik salahkan aku aku pun ikut jela permintaan diaorang untuk ke IKM...aku berat hati sangat dengan tawaran itu..mana tak nya,aku lansung tak tahu tentang engineering..zero...

aku gagah kan jugak masuk ke dalam tempat yang hampir buat aku sakit jiwa tetapi sebenarnya IKM lah yang mengajar aku untuk jadi orang dan kenal dunia ni...hampir setiap hari aku dan kawan2 kena ragging oleh senior..walaupun kena ragging,kami dengan senior jadi baik dan tiada gap bila perlukan pertolongan.sampai sekarang kami masih baik dengan rakan2 IKM kerana sebab ikm mengajar ukhwam untuk bersaudara...

sebenarnya aku merajuk dengan family aku time tu..sejak dari tu aku jadi pendiam...marah pun diam..malas nak bercakap  melainkan hal penting..aku merajuk kerana selalu permintaan aku tak dapat dutinaikan dan hanya mengikut kehendak mereka..tetapi percayalah,kalo tak kerana mereka,aku mungkin tak selesa bergini dengan rezeki yang hampir cukup untuk setiap hari..aku dah terbiasa diam,dan sehingga sekarang banyak rahsia aku pendamkan dari mereka kerana tak nak buat diaorang risau..

ok,berbalik cerita aku,aku sebenarnya nya cerita seseuatu yang aku tak boleh lupaka..masa aku peringkat umur 12-18 tahun,aku selalu fikir mak ayah aku tak nak belikan aku barang yang aku nak kerana nak ajar anak dia score A dulu dalam exam baru boleh dapat..aku xpernah result ok sampai lah SPM..adik aku every years dapat A dalam exam...memang la dapat hadiah apa dia nak..

beli game pun pakai duit sendiri kumpul duit sekolah dengan duit raya..menangis aku kumpul duit jika nak beli sesuatu barang...mana tak nya belanja sekolah aku kadang2 70sen tak 80sen paling tinggi rm1...hmm dapat 1.50 tu rasa banyak oii....

uishh melalot lagi..ok2 back cerita asal...aku sebenarnya terharu bila aku dah start masuk ikm.kawan2 yang banyak ajar aku dalam subjek engineering ni...mak ayah aku cakap kalo pointer ok mereka hadiah kan aku apa yang aku nak..aku wat tak endah jer..sebab dah biasa tak dapat and aku malas cakap banyak..tup2...result sem 1 (2.90)... aku macam biasa jer..yela bukan dapat 3.5 ke ats pun..tapi balik kl mak aku cakap nak apa?????

tersentak aku kejap mak ayah aku tanya nak apa??????

aku pun cakap aku nak walkman/discman...kami pun terus ke jaya kusco ke mid valley n mak aku pun suruh pilih nak yang mana discman..aku pun pilih mengikut harga yang aku rasa mak ayah aku mampu beli.. dlam rm290 kot...bukan apa kesian dengan mak ayah aku takut tak ada budget lebih...

aku pun amiklah jenama Philip ax1100..

 rare/old skul

masyallah,dapat jer discman ni aku rasa seronok sangat..sejak dari ctu aku tanam untuk pergi lagi jauh walaupun susah perik aku nak belajar..yela aku bukan nya cepat pickup..igt hari ni,esok lupa..aku memang minat music dari zaman sekolah...undergrond,mainstream,jiwang,rock kapak,new age,ska punk macam2 aku dengar..janji lagu tu best.... kalo pegang jer walkman ni mesti teringat terjadi punya macam mana..alhamdulilah kalo usaha dari sekolah maybe aku dapat kekalkan momentum untuk mencapai apa aku nak...tu yang bangun pagi rasa nak karang jer sesuatu yang berharga dan aku masih ingat sampai sekarang...

lepas sem 2 aku dapat pointer 3.2..ayah aku belikan EX5..biar pun second hand..tapi dapatlah jugak aku merasa konvoi jauh2 dengan kawan2..pada mulanya tak minat..nak pakai scooter..tapi tahu mak ayah aku tak mampu..
haha..abang dah dapat moto apa lagi..kobek sana kobek sini lah..aktivit dekat cana..itu jela yang aku tau..kawan2 ramai yang boleh bab2 bukak moto ni,aku pun apa lagi join skali lah..tak reti pasang geng ni  ada...tolong btl balik..hahaha..

 bersama otai lathe machine dan juga milling maching en fazirul


kenangan kawan2 repat sejak ikm sehingga sekarang..kalo aku nak balik masa lampau,aku nak balik masa ni..sebab banyak sangat kenangan terindah yang aku lakukan waktu ni...sekarang nak angkat kaki pun tak larat...dossa banyak sangat..esok lusa dah mati dah tak dapat nak menaip lagi....nak igt kenangan indah mcm ni,melaikan syurga tmpt aku...insyallah..allah swt maha pengampun..dia jer yang tahu dosa pahala seorang manusia...

jadi pesan aku.ingat lah setiap kenangan terindah yang kita hadapi tidak kira zaman bercinta sekali pun..kerana kenangan itu tak dapat di kembalikan lagi,hanya simpanan memori terindah jer yang kita akan bawa...

Monday, October 10, 2016

check in IJN

IJN??????serious ka ko dekat IJN (INStitut JanTung Negara)....It's true???
.......................................................................................................................
.......................................oii.........jawablah....................................................
Yer Temah(bukan nama sebenar) oii.....

Yer betul..Bila masuk IJN jer orang mesti igt kritikal..habis lah..sebab apa?
Jantung.....J A N T U N G !!!!! antara organ yang paling penting dalam tubuh manusia.Bila masuk IJN jer mesti kena buat Stand, baloon, or bypass if dah teruk sangat..

Iyer..itu memang betul...aku cuma masuk sebab aku nak check jantung aku ok ker tak..slalu gak rasa jantung ni macam tertusuk benda tajam..tapi tak lah sakit...lagi pun aku tiada pilihan kerana HKL nak kan result jantung aku untuk buat tranplan nanti..so before proceed Operation tu,aku kena lah check jantung tu ok ker tak...

pada mulanya Dr. HKL ada jgk kata dekat tepi jantung aku ada darah beku,so refer lah aku ke IJN untuk confirm kan balik...aku pun dengan rasa takut,tak suka dengan hospital,dengan pemikiran aku serabut takut insurans tak cover and macam-macam lah ke IJN ni...pada masa yang sama aku bawak lah GL aku nak yakin kan insurans ofis aku cover.alhamdulilah semuanya dipermudahkan oleh Allah swt...aku terus dibawa ke platinum klinik untuk menunggu giliran...tak sampai 10 aku tunggu,nama aku pun dipanggil dan terus buat ECG,Xray,Echo...dah siap semua nya aku dibawa berjumpa dengan Dato Dr Azmee...dia sangat peramah dan senang berurusan sekiranya ada apa yang kita tak paham dengan penyakit kita..so aku buat temujanji untuk dimasukan ke dalam wad..tujuannya adalah untuk buat enjogram (salah eja tu)hahaha... ala nak masuk wayar dari peha nak tengok dengan lebih detail jika ada masalah dengan jantung...

alhamdulilah Dato Azmee sah kan jantung aku tiada masalah dan tak ada block...sejam jugak aku dalam bilik OT untuk rawatan Enjo ni...lega rasa lepas buat enjo ni..kalo tak perasaan seram sejuk habis yang aku rasa...aku direhatkan selama 6 jam tanpa boleh bergerak dan bangun..dah la lepas bius habis jer mulalah rasa sakit tu...adoiii...

lepas 6 jam berlalu aku pun terus ke unit dialsis untuk cuci darah...esok pagi Dr sah kan aku boleh kluar dah wad kerana dia masalah serius yang terjadi pada aku....


so lepas ni IJN,,,,HKL,,,,,,PUSRAWI,,,, tempat aku beristirehat...hahaha...

katil 28B..wad orkid(IJN)


 lauk power...hahaha

 tempat aku buat Enjo
.


 lapor wei lepas buat benda alah tu.

antara sahabat yang hadir... bob padin ejan along...adik2 aku..mak ayah...isteri aku..thnks..

Tuesday, August 23, 2016

rindu aktiviti kesukaan

Haiiii...bila nak ride
bila nak g mancing....

uihh...bukan apa,masing2 buzy dgn tugas masing2..nak set masa utk aktiviti skang pun dh susah..masa duit family semua tu kena kira..kadang2 rindu nya pasal aku layan sorang2 jer...janji lepas niat aku...

dulu masa bujang kalau musim mancing jer blh kt hari2 aku g mancing dgn kawan2...janji ada umoan rokok dan kawan...set time semua nya jadi..cuba set skang...set hari sabtu 5 orang,yg jadi kadang2 2 orang jer..hmmm....itu lah nama nya hidup..dulu lepas hbs sekolah jer ramai kawan,dah masuk 20an,lepas sorang2 dah khawin,hilang dah lah zaman lepak tu..

bagi aku minat seseorang tak boleh nak halang...aku dari zaman sekolah dah memang layan mancing...hbs sekolah dapat ex5 hbs aku bikin nya..sebab minat..smpi skang minat aku terhadap benda2 ini masih aku buat...cuma aku tak ser hardcore sesetengah orang..mayb sebab faktor sakit aku,atau faktor keluarga and faktor duit dan masa...

tak lama lagi musim orang buar haji..tgk orang g haji teringin aku nak ikut diaorang..cuma aku belum dipanggil lagi,itu yang aku tak dapt pergi..nak pergi sana amalan kena lah btl..bkn sebab title nak dapt HAJI tu aje...before pergi banyak kan lah berdoa supaya terhindar dari perkara2 yang tidak diingini..sembahyang taubat,sembahyang hajat mesti lha kena buat...tapi nak pergi duit saving pun tak banyak..ehh..kan Allah swt dah kata,kalau kita terpilih dengan pelbagai cara dia bagi pergi kesana.

ok berbalik pada aktiviti ride..aku sebenarnya rindu nak pergi merantau banyak tempat..aku terhalang dengan faktor keluarga dan sakit aku...kalau aku sihat dah lama aku ke thai,kelantan perlis..hmm..best nya..dulu masa bujang blh jer dri perlis ke kl naik moto..enjoy btl...skang takut bengkok jer badan nk travel jauh2...hmmm..insyallah harap aku sembuh kembali...lagipun buzy dengan belajar dengan dialisis lagi tu yang tak dapat kesana kemari...

tadi aku berselisih dengan bos besar aku...selalu dia nasihat kan aku pasal dugaan kita..dugaan masing2 tidak sama,tapi kita harus kuat nak lawan semunya..insyallah ada jalan keluar...selalu yang baik akan datang kemudian..amin...

gambar sekadar hiasan...

oklah nak rest kejapp...

bye

Tuesday, June 28, 2016

iftar ramadhan

sedar tak sedar nak dekat raya dah kita nie...posa tahun ni tak rasa letih sgt sebab mayb aku punya badan tahun ni sihat sikit berbanding tahun2 sebelumnya..wlpun ada tinggal tapi xdalah mcm dll..ok lah lagi dapat bertahan.

macam biasa kalau bulan posa ada jer iftar bersama rakan2..
xda mood nak tulis...tgk jela..

keje mls.....
tido mls....
pikir malas....
semua malas.....
rasa nak duduk dalam gua.....
nak sendiri......
hanya sementara.........

bersama geng pusrawi....dgn geng 6 jahanam tM...walaweii.....









Friday, April 29, 2016

konvoi ke bentong - bukit frazer

semalam kamis,semperna TM cuti sebab meeting share holder benda ntah..so staff kena cuti..sebab diaorg nak pakai menara..so aku bertiga decide utk konvoi..al maklumlah nak merasa moto baru jln jauh sikit..so aku decide nak ke bentong (lemang toki)...pada awal nya rancang lepas ride nak balik layan karok,tapi macam xpuas jer,dekat sgt bentong tu..haha..so kami ubah rancangan ke bukit frazer..
 
29/4/2016

8.00 - nami dah sampai umh aku..jarang dia awal..haha..excited plk benda2 mcm ni...aku sendiri tak siap lagi..

8.25 - gerak ker pertronas mmr2 gombak..jumpa mus..

9.10 - mus smpi..dia cakap nak bfast dll sbb lapor sgt...so pikir2 nya pikir dia kt mkn dkt sana lah..hahaha..

9.15 - tayar golek...bergerak santai..paling laju aku capai pun 130km jer.sebab takut jalan tu..and aku xbiasa lagi dengan moto aku...

10.00 - sampai di PETRONAS bentong sebelum tol bentong..lek lek dulu..aku mula2 igt sebab apa budak2 ni berhenti..rupanya mus dah lapo sgt..dia beli kfc and makan dkt ctu..

10.30 - tayar golek ke lemang toki..mus suruh aku jalan dll..aku kata jalan jer...jumpa dekat tol bentong..dia igt jauh lagi.rupanya 2 km jer...hahaha..pastu masuk simpang dah sampai lemang toki..dia siap gelak lagi sebab dia x tahu yang lemang tu dh dekat sgt..kalau tahu dia xmkn kfc..haha...

11.00 - sampai lemang toki...order lemang rendang ayam panggang daging salai..wahh gila,,,sedap weiii...

12.00 - tayar golek ke bukit frazer..ikut jalan lama raub nanti jumpa simpang nak ke bukit frazer..dari lemang toki tu ikut jer jalan nak  ke kota bharu..dlm 3km ntt smpi lah simpang nak ker bukit frazer..

1.15 - tayar golek smpi..setelah menelaah corner yang gila baban,smpi puas lah aku layan corner..mcm VR46 ada,mcm lorenzo pun ada.hahaha...kami lepak sambil kena teh n strawbery...

3.20 - gerak balik ikut kuala kubu and masuk rawang.

5.00 - samapai rumah masing2..

sebenarnya perjalanan nii best..wlpun aku kena tinggak sebab takut jalan dia byk corner tapi aku tetap enjoy sebab kami bertiga xda masalah dengan moto,dengan jem,dengan cuaca yang elok..alhamdulilah..semua nya berjalan dengan lancar...

caption picture...

 jumpa di pertronas mrr2 gombak

 mus smpi dengan Liberty nya

 singgah di petronas bentong

 mus kebulur makan kfc

 sampai di lemang toki..

 nami tgh ayat resepi lemang toki dari makcik ni..



 taraaa...
brakfast kami..
 

 tayar golek ke bukit frazer

 8 km lagi ke bukit frazer..layan corner dll..



 dah sampai..

 air terjun...





 so lepas ni igt nak ke selatan pulak..semalam punya perjalanan tak la sangat pakai duit..sekadar mnum biasa n isi minyak jer..

total cost utk ride semalam...

1. minyak 1tank rm16.00 full
2. makan(free)nami payung
3.beli inner tangan rm10.00
4.lunch (free)mus plak bayor
5.tol tak bayar
6.rokok xbeli

so budjet sebenar tolak yang free tu dlm rm50.00..ok lah...xlah macam nak g africa selatan...